Музична династія Солтисів

10.10.2015
Опис

Марія-Ева Солтис №114 (1725), субота, 10 жовтня 2015
Нещодавно у Львівській обласній філармонії відбувся Концерт пошани і пам’яті Мечислава і Адама Солтисів, що мали прямий стосунок до музичної культури Львова.
Мечислав Солтис (1863 – 1929 рр.) з 1881 року вчився у консерваторії Галицького музичного товариства (ГМТ) у Львові під керівництвом Кароля Мікулі (учня Фредеріка Шопена), а також у Львівському університеті (філософія). З 1887 року продовжив навчання у Віденській консерваторії у Франца Кренна та Роберта Гіршфельда (композиція), згодом – у Парижі, в Каміла Сен-Санса (композиція) та Ежена Жігу (поліфонія та гра на органі).
Після повернення до Львова (1891 р.) Мечислав Солтис розгорнув різнобічну музичну діяльність як композитор, диригент, музичний критик, професор, а пізніше – як директор консерваторії (1899 – 1929 рр.). Його творчість охоплює майже всі музичні жанри. Центральне місце у ній посідають опери та ораторійно-кантатні композиції.
Адам Солтис (1890 – 1968 рр.), син Мечислава Солтиса, спочатку навчався гри на скрипці та фортепіано у батьків, згодом – у консерваторії. З 1911 року продовжував студії в Берліні, у Королівському вищому музичному інституті та Королівській академії мистецтв (майстер-клас Георга Шумана). Одночасно вивчав музикознавство у Берлінському університеті та захистив дисертацію.
Повернувшись до Львова (1921 р.), як і його батько, розпочав багатогранну музичну діяльність. Як диригент виконав величезну кількість світових музичних шедеврів, яких ніколи раніше не виконували у Львові (“Різдвяну ораторію” Баха, “Симфонію псалмів” Стравінського, Третю симфонію “Пісня ночі” К. Шимановського та багато інших).
У Концерті пошани і пам’яті Мечислава та Адама Солтисів прозвучали: пролог до опери “Українська повість (1908 р.)
М. Солтиса, Друга симфонія (1946 р.) А. Солтиса та Слов’янський концерт для фортепіано з оркестром
Б. Лятошинського.
Пролог до опери Мечислава Солтиса – це тричастинна композиція (Largo), в якій лірика крайніх сегментів зіставлена з драматизмом середнього епізоду. Музика цього фрагменту приваблює співучістю та щирим ліризмом мелодики, яскравістю гармонії, майстерністю інструментації (з індивідуалізацією окремих оркестрових партій). Композитору, а відтак і диригенту Сергієві Хоровцю, вдалося створити чарівну та зворушливу симфонічну картинку.
Друга симфонія Адама Солтиса – складний, розгорнутий за масштабами цикл, в якому відображені думки і драматичні переживання, викликані Другою світовою війною. Ідея твору – перемога добра над злом. У Симфонії Адама Солтиса пізньоромантичні традиції збагачуються досягненнями фольклоризму (особливо К. Шимановського). Зокрема, майстерно перевтілені тут ладові, гармонічні та ритмічні особливості народних польських джерел – пісенних і танцювальних (куявяка, мазурки, полонезу тощо). Особливо яскрава в цьому відношенні третя частина (у ритмі куявяка), яка, нарешті, особливо вдалася львівському оркестру під батутою Сергія Хоровця. Серед позитивних рис виконаних творів Мечислава і Адама Солтисів слід відзначити: правильне розуміння ідейного задуму композитора, переконливий вибір темпів (що іноді буває неабиякою проблемою в сучасних виконаннях), пластичну будову ефектних кульмінацій, які підсумовують окремі розділи форми.
Марія-Ева Солтис, музикознавець

Поділитись


Популярне

14.10.2018 Анонси

Воїнам від музикантів Львівської філармонії: “Героям Слава!”

Вчора був прекрасний день і свято, про яке говоримо зі щемом у серці. Вчора ми із щирою любов’ю вітали з Дн...
10.01.2015 Концерти

Концерт «Свято оперети». Частина 1

Маріанна Лаба – сопрано Соломія Приймак – сопрано Роман Антонюк – баритон Василь Понайда – тенор Володимир ...
10.01.2015 Концерти

Концерт «Свято оперети». Частина 2

Маріанна Лаба – сопрано Соломія Приймак – сопрано Роман Антонюк – баритон Василь Понайда – тенор Володимир ...