Рецензія The Claquers на концерт переможців Другого Всеукраїнського композиторського конкурсу імені Скорика - Львівська національна філармонія

Рецензія The Claquers на концерт переможців Другого Всеукраїнського композиторського конкурсу імені Скорика

07.10.2023
Опис

На авторитетному ресурсі The Claquers вийшла стаття музикознавиці Тетяни Новицької про концерт переможців композиторського конкурсу імені Скорика, що пройшов 1 жовтня в рамках 29 Міжнародного фестивалю сучасної музики “Контрасти”. Пропонуємо окремі тези звідти:

Назва концерту, «Діалог зі Скориком»:

“як видається, є не просто знаком шани патрону конкурсу, але й промовисто засвідчує концепт події, співставляючи постать одного із символів українського музичного модернізму другої половини ХХ століття та молодих авторів, чий стиль формується вже у зовсім інакших реаліях та контекстах”.

Про опус лауреатки другої премії Конкурсу-2021 Надії Курінної «Emanatio»:

“У філософії еманацією називають концепцію створення Всесвіту шляхом його витікання із першопочатку. У музиці Надії Курінної ця ідея втілилась дуже живописно: з-поміж хаосу шерехів, звукових плям тут поступово народжуються короткі ліричні інтонації, що наприкінці твору виливаються у просвітлену кантилену. Увесь оркестр постає як цілісний організм, велика сонорна маса, в якій пульсує життя — мерехтять короткі лінії, плями, переливаючись у постійному русі”.

Концерті для віолончелі з оркестром №1 «Картини війни» Нікіти Іванченка, який цьогоріч здобув бронзу у композиторському конкурсі:

“…тон «діалогу» змінився кардинально. Цей твір — рефлексія композитора, вихідця з Маріуполя, над трагедією, спричиненою російським вторгненням. Три частини концерту — «Травма», «Безумство», «Смерть» — витримані у філософсько-трагедійному тоні. Твір зітканий із протиставлень, найочевиднішим прикладом яких є характер тематизму у партії соліста та оркестру… В цілому, у творі відчуваються масштабність симфонічного задуму, продуманість форми, володіння виразовими можливостями оркестру, однак трапляються і окремі стилістично недоречні моменти, які дещо знижують рівень художньої переконливості музики. Та вже сама наявність такого симфонічного полотна у творчості настільки юного автора свідчить про його непересічний талант”.

Твір Ренати Сокачик «Antonych-fragments» (ІІ премія):

“Цей опус — поема для контрабаса та оркестру, присвячена Богдану-Ігорю Антоничу, українському поетові-модерністові, чиї вірші оспівують рух, красу, життя. Постать Антонича, такого різного у своїй поезії — то «звіря сумне і кучеряве», а то — «розсміяний і босий хлопчина з сонцем на плечах», — у музиці постала в безкінечній мінливості тембрових поєднань, фактурних форм. Твір побудований як невпинне нанизування контрастних фрагментів, у яких на перший план виходить то така близька поетові вітальність, то бентежність, то усмішка, то лірична задума… У партії контрабаса, яку виконував Назарій Стець, а особливо у каденції, сповненій тонкими порухами-натяками, відчувалось суголосне поезії Антонича замилування красою миттєвості”.

Твір лауреата першої премії конкурсу Юрія Пікуша — концерт для віолончелі та оркестру «Concellastra»:

“Уся музика віолончельного концерту — суцільний пульсуючий нерв. Чи то у нестримному perpetuum mobile, чи то в коротких монологічних фразах соліста — протягом усього твору автор блискуче витримав ефект напнутої пружини. Голос соліста, що час від часу виходить на «аван-сцену» звучання, щоразу обростає контрапунктами оркестрових партій. Саме рельєфна лінеарність стає основою для створення оркестрової звукової матерії, а тим самим забезпечує постійне відчуття руху, розвитку. Способи співставлення тембрів, їхня координація у часі, філігранність кожної інструментальної звукової лінії засвідчували майстерне володіння автора оркестровим письмом. Слід віддати належне і виконавцеві партії віолончелі Артему Полуденному — в його інтерпретації кожен звук детально продуманий, у кожній фразі вибудувана чітка градація звучності — красива і переконлива”.

Поділитись


Популярне

18.09.2024 АнонсиМедіа

Пʼять спогадів про «Віртуозів Львова» на Збручі

30 років тому, у вересні-1994, свої перші репетиції розпочав Академ...