Романс і…

Субота 16.07.2022 / 18:00

Концертний зал Людкевича

120–250

Опис

Авторська програма відомого композитора та віолончеліста Золтана Алмаші, про яку він розповідає так:

Слово «романс» у моєму житті має непросту історію. 


В першу чергу, це слово було для мене синонімом чогось дуже старомодного.
Тим більше, що дуже часто слово романс йшло в парі з прикметником «русскій», а він мене тригерив з раннього дитинства, починаючи з виховательок дитсадка, які послідовно вчили мене цієї мови й насміхались з мого акценту, до трагічної сімейної історії, зв’язаної з тим прикметником-прокляттям.
Отже, слово «романс» і цей жанр я недолюблював.
Якось я у підлітковому віці дівчині, якій симпатизував, зіграв щось своє на фортепіано, а вона така каже — о, романс!
Здається, я більше їй не симпатизував…

Що далі?
Пам’ятаю, як професор-фольклорист в консерваторії влаштував мені допит на предмет «які я знаю українські народні пісні»
Ну, я йому називав все що знаю, а він дивився на мене і презирливо говорив, що то не пісні, а романси.
Але далі я починав розуміти, що все найсокровенніше, що чув я у Бетовена, наприклад, носило жанрове визначення «романс».

Поступово я почав любити цей жанр, розуміючи, що прикметник «русскій» є зовсім необов’язковим.
І ось вирішив зробити концерт, де романси є певним рефреном (всі знають, що я намагаюсь робити концерт як один макро, чи метатвір)
Цей макротвір, концерт під назвою «Романс і…» матиме форму рондо.

Ідея макротвору втілюється і всередині структури концерту.
Наприклад, твір Олександра Левковича, який знаходиться в кульмінаційній точці концерту, називається «Романс і канцонетта», тобто романс і не-романс в одному творі.

А завершує концерт саме макро, чи метатвір, який я скомпілював із трьох творів, а саме — фрагменту першої частини так званої «Місячної» сонати Бетовена, української народної пісн.. ой, пардон… «романсу», «Місяць на небі», і п’єси Арво Пярта «Дзеркало в дзеркалі».

Компіляцію цю назвав я «Присвята Альберті».
Бо, кажуть, що популярну акомпануючу формулу («перебирання» клавіш чи струн по звуках акорду) винайшов саме чоловік на ймення Альберті.
Для трьох творів (хоч вони з різних епох!) характерна однакова акомпануюча «альбертіївська» формула, яка, однак, переросла свою роль як суто акомпануючої фігури, а перетворилась в певний символ, ієрогліф.
Ну, і — бінго! — ця (і подібні їй) ритмічна формула є основою акомпанементу будь-якого романсу.

 

Золтан Алмаші

 

Виконавці: 

  • Золтан Алмаші, віолончель
  • Мирослав Драган, фортепіано

 

Програма: 

  • Борис Лятошинський (1895–1968). «Романс» (1913)
  • Любава Сидоренко (1979). «Quazi sonata» (2003)
  • Сергій Борткевич (1877–1952). Романс тв. 25
  • Золтан Алмаші (1975). «Супрун-рапсодія» (2016)
  • Олександр Левкович (1952). «Романс і канцонетта» 


Метакомпозиція «Присвята Альберті» у трьох частинах:

  • Людвіг ван Бетховен (1770–1827). Фрагмент Сонати для фортепіано №14, «Місячна» (1800–1801)
  • Український романс «Місяць на небі», версія для віолончелі та фортепіано Золтана Алмаші (2021)
  • Арво Пярт (1935). «Spiegel im Spiegel» (1978)

 

 

Трансляцію забезпечують:

Камера: Андрій Зелений
Режисер ефіру: Микола Хшановський
Звукорежисер трансляції: Мар’ян Лесюк
Продюсер: Богдан Сегін

 

***

Шановні слухачі! Під час відвідування подій у Львівській національній філармонії зверніть увагу на заходи безпеки.

У випадку повітряної тривоги концерт буде перервано, а усім гостям запропоновано пройти в укриття. У зв’язку з цим кількість місць обмежена.

Також просимо мати із собою документ, що посвідчує особу. Нагадуємо про дотримання протиепідемічних заходів, спрямованих запобіганню поширення COVID-19.

Будемо раді бачити усіх у Львівській національній філармонії!

 

***

“Україна–2022. Музи не мовчать” — це серія концертів в онлайн-форматі від Львівської національної філармонії, що створена для підтримки українських музикантів під час російської воєнної агресії. Концерти є платформою для єднання українського музичного середовища, оскільки багато виконавців та виконавиць концертних програм в рамках серії стали вимушеними переселенцями і знайшли прихисток у Львові.

Ми надаємо безплатну можливість для всього світу переглядати концерти на офіційному YouTube-каналі Львівської філармонії. Водночас пропонуємо нашим слухачам з-за кордону надавати благодійну фінансову допомогу українським музикантам, які залишилися в Україні.

Банківські реквізити для благодійної допомоги в українських гривнях.

Поділитись