У Львівській філармонії виступить дует піаністів із Литви. Музиканти розповіли історію творів - Львівська національна філармонія

У Львівській філармонії виступить дует піаністів із Литви. Музиканти розповіли історію творів

13.11.2023
Опис

Фортепіанний дует Рокаса Зубоваса та Сонати Зубовене з Литви зіграє унікальний концерт у Львівській філармонії. Подія відбудеться 15 листопада о 19:00.

Програма поєднує два епохальні симфонічні твори початку ХХ століття, адаптовані для одного фортепіано в чотири руки. 

Литовець Мікалоюс Константінас Чюрльоніс і француз Клод Дебюссі почали створювати мариністичні опуси в тому ж 1903 році. Немає історичних доказів того, щоб хтось із композиторів щось знав про іншого або колись чув музику один одного, але обидва мали особливу чутливість до світу природи та образотворчого мистецтва того часу, тому розширювали можливості музики, додаючи нових барв і тембрових можливостей до звукового всесвіту. Дуже різною була доля творів, які розпочато в одному і тому ж році.

Дебюссі завершив свій цикл «Три ескізи для симфонічного оркестру» «La Mer» (Море) у 1905 році. Того ж року твір було представлено паризькій публіці. Прем’єра на той час не вдалася: позачасовий світ звуків і фарб твору піддався жорсткій критиці, «La Mer» було названо «антисимфонією». Щоб зробити свою новаторську експериментальну музику доступною якнайширшому колу меломанів, у тому ж 1905 році композитор підготував і видав переробку твору для одного фортепіано в чотири руки. Через два роки в Парижі знову відбулася друга прем’єра дещо підкоригованого «La Mer». Цього разу оркестром диригував сам композитор, і твір отримав загальне визнання. Через кілька років великий Артуро Тосканіні додав до концертного репертуару «La Mer», що допомогло твору ще до Першої світової війни отримати всесвітнє визнання та славу.

Чюрльоніс, який з 1903 року розділяє свій творчий час між живописом і музикою, у грудні того ж року підготував перший фортепіанний ескіз до клавіру симфонічної поеми «Море». Швидке визнання Чюрльоніса як художника призвело до його рішення в 1904-06 роках приділяти значно більше уваги та часу пошукам у сфері образотворчого мистецтва, тому композитор закінчив оркестрування своєї монументальної симфонічної поеми «Море» лише навесні 1907 року. У 1908 році твір планувалося виконати у Варшаві. Швидше за все, готуючись до цього виступу, композитор написав літературний твір «Море», наче введення в духовний світ свого симфонічного твору. 

Прем’єра у Варшаві так і не відбулася, а вперше твір було виконано лише в 1936 році в Каунасі, через 25 років після смерті автора, і то без здійснення всього задуму композитора: партію органу, передбачену партитурою Чюрльоніса, довелося замінити духовими інструментами оркестру, бо в залі просто не було органу. До Другої світової війни Литовська Республіка не мала можливості подбати про поширення та публікацію музичних творів свого великого генія. Симфонічна поема «Море» була вперше опублікована лише в 1965 році, коли Литва була окупована радянською владою і творчість Чюрльоніса зовсім не відповідала пропагандистським нормам комуністичної партії. Тому «Море» Чюрльоніса аж до кінця ХХ століття не мало можливості бути відомим і визнаним на міжнародному рівні.

Переробку «Моря» Чюрльоніса для фортепіано в чотири руки підготувала вже після смерті автора в 1937 році молодша сестра композитора Ядвіга Чюрльоніте. Адаптація, яка досі існувала лише у вигляді рукопису, була розшифрована, відредагована, доповнена та підготовлена ​​до концертного виконання дуетом Сонати та Рокаса Зубовасів для цього концертного виконання.

Квитки: https://soldout.ua/booking/1297-moria-koloriv-ta-zvukiv 

Поділитись


Популярне

14.08.2024 Анонси

Сходинка до оркестру

Мета – виховання майбутньої аудиторії і молодих фахівців: директор-...

18.09.2024 АнонсиМедіа

Пʼять спогадів про «Віртуозів Львова» на Збручі

30 років тому, у вересні-1994, свої перші репетиції розпочав Академ...