Норберт Роденкірхен під час Фестивалю Давньої Музики у Львові

22.10.2022
Опис

Цього серпня XIX Міжнародний Фестиваль Давньої Музики у Львові запросив ансамбль «Sequentia», який виконав всесвітньо відому програму середньовічної музики: «Пісні середньовічного воїна» (VIII-X ст.) та Дві сцени з епосу «Беовульф». У розмові з Роксоланою Кіт один з учасників, відомий флейтист Норберт Роденкірхен поділився кількома спостереженнями та роздумами щодо української музики та ситуації в країні.

Для Норберта Роденкірхена це був другий раз у Львові. Вперше, у 2008 році, він був запрошений Романом Стельмащуком на цей фестиваль, і виконав сольну музику, а також бароковий концерт з клавесиністкою Світланою Шабалтіною.

Норберт Роденкірхен, який вивчав флейту та флейту-траверсо у Гюнтера Геллера та Ганса Мартіна Мюллера в Вищій школі музики в Кельні (Німеччина), є флейтистом ансамблю «Sequentia» з 1996 року, а також регулярно працює з французьким ансамблем «Dialogos» під керівництвом Катарини Лівлянік. З обома ансамблями, а також зі своїми середньовічними сольними програмами Норберт Роденкірхен був запрошений на численні міжнародні фестивалі у таких містах, як Ванкувер, Лондон, Мельбурн, Париж та Бостон. Він також затребуваний як композитор музики для театру та кіно, а також як продюсер проєктів запису компакт-дисків. Крім того, він заснував ансамбль «Candens Lilium», який спеціалізується на діалозі середньовічної музики та сучасного авангарду.

Враження від України зараз

Мене дуже вразила радість на вокзалі, куди багато жінок і дітей поверталися, можливо, на певний час, щоб відвідати своїх чоловіків. Таким чином, вони викликали дуже особливу емоцію. Я бачив, що діти з таким задоволенням повертаються у своє місто, в країну, хоч і ненадовго. Це було надзвичайно бачити. Зараз вони щасливі діти, але 24 лютого їм було страшно. Було багато жінок з дітьми, які просто зберегли життя.

Шлях до старовинної та сучасної музики

Я починав із сучасної флейти, а під час навчання мене зацікавила ансамблева музика, а також джаз. Крім того, я виявив, що дуже люблю імпровізувати, хоч особлива музична мова джазу мене не дуже приваблює. Я не відчув цього у своїй особистості. Але я відкрив для себе старовинну музику досить пізно, спочатку грав Моцарта, як і всі. Коли я навчався, мене розважали звуки старовинних флейт. Спочатку використовував їх для експериментальної або сучасної музики зі звуковими експериментами. Але мені подобалося грати в ансамблях старовинної музики і я багато чому навчився. Тому, звичайно, найважливіше, коли я звернувся до своїх друзів з ансамблю «Секвенція», вони запросили мене грати (мені було 30 років). Це вже давно, але так все почалося — дуже особливий особистий шлях, який я пройшов.

Викладачі старовинної музики

У мене було кілька вчителів для певних особливих аспектів гри на флейті, але для особливого підходу до старовинної музики у мене не було офіційного вчителя. Велику роль відіграла в цьому одна людина — це мій колега Бенджамін Беґбі. Мене надихнула спільна робота, і це, мабуть, приклад тієї дуже старої системи, коли знання та досвід передаються від однієї людини іншій під час спільної роботи. Сьогодні це надзвичайно необхідно не лише в академічній ситуації, але й у, наприклад, семінарській формі, де може бути більш прямий контакт з молодшим поколінням, щоб спитати: «Який у тебе план на життя», «Чим можу тобі допомогти», і це стосується не лише музики. Це також іноді про те, як жити і як думати про певні культурні чи політичні аспекти концепції життя.

Я не вчитель, але іноді беру участь у воркшопах, майстер-класах. Крім того, я люблю говорити про відсутню ланку між музикознавством і сценічною формою музики, якою є концерт. Адже потрібно багато творчості, щоб помістити будь-яку музику, яка є на партитурі або навіть у фрагменті рукопису, у форму, яку ми можемо представити на сцені чи на платівці.

Культура представляє країну

Відомо, що там є жахливі люди, які підтримують цю варварську російську атаку на Україну. Я не думаю, що хтось із цих людей дійсно слухає музику, ані старовинну музику, Моцарта, Дебюссі, ані Мусоргського, Пярта, Сильвестрова. Вони живуть у світі війни, який знає лише дешеву музику. Роздуми про сполучну силу музики вже є рушійною силою культури. Завжди важливо мати культурний і музичний досвід у власній країні та відкрити вуха й надати підтримку іншим країнам, звичайно, лише якщо вони дружні до вас!

Читайте про Фестиваль Давньої Музики:

Фестивальна преамбула давньої музики у Львові: підсумки першого дня 

Фестиваль Давньої Музики у Львові: другий та третій дні

Завершальний вікенд Фестивалю Давньої Музики у Львові

Поділитись


Популярне

11.08.2021 Концерти

Музика в старому Львові: програма фестивалю

Вже за кілька днів у Львові розпочнеться VIII Міжнародний фестиваль "Музика в старому Львові", який...
27.03.2020 Медіа

Архівні відеозаписи виконань колективів і музикантів Львівської філармонії. Частина 2

Продовжуємо знайомити із архівними відеозаписами проєктів за участі колекти...