Концертний зал Людкевича
190–600
Як це — жити в історичний час і залишатись митцями своєї країни? Це питання історія ставить не лише нашому поколінню. Століття тому творці прекрасного також розуміли значення вибору. Для чеського композитора Леоша Яначека після поразки національно-визвольного повстання музика стала простором, в якому Чехія його дитинства з чарівливими народними танцями, просвітленим відлунням церковних дзвонів контрастувала з Чехією страждань та несправедливості.
Музика Яначека про вміння шукати світло, навіть якщо ніч триває десятиліттями. В цьому є вплив і його вчителя-композитора — Антоніна Дворжака. Саме останньому приписують музичне відкриття Америки, хоча набагато більше праці композитор доклав до іншого відкриття — рідної Чехії. У його музиці оживали кращі мелодії Моравії та Богемії, винятком не стали камерні твори, серед яких чільне місце посідає Фортепіанний квартет мі-бемоль мажор. В ньому геній Дворжака постає в час свого тріумфу — після років боротьби та очікування, його питомо чеська музика пробила кригу несприйняття і тепер впевнено завойовувала сцени Європи.
Попри три десятиліття різниці, творчий шлях Антоніна Дворжака має низку точок перетину, з біографією Богуслава Мартіну, особливо географічних — Прага, Париж, подорожі Америкою та сховані в серці краєвиди чеських містечок, бажання творити нову музику, і нею дарувати життя відомим змалку народним пісням. Останньою зупинкою на шляху композитора стала Швейцарія, в якій в останній рік свого життя Мартіну написав Варіації на словацьку тему, для основи яких вибрав пісню з символічною назвою «Якби я знала».
Невблаганності історії зазнала і музика чеського авангардиста Марека Копелена. Йому передвіщали успішну карʼєру, однак зі зміною політичного режиму сучасна музика опинилась в Чехії під забороною. Твори Копелена з успіхом продовжували виконуватись закордоном, однак впродовж 15 років композитор не почув жодного з них на Батьківщині. Цей період міг стати переломним в житті митця, однак Копелену вдалось неможливе – викристалізувати в роки вимушеного мовчання власний стиль, зразком якого є «Cantus Rogans» для віолончелі соло.
Можливо, така кількість збігів в траєкторіях доль композиторів є просто випадковою, а можливо — це тяглість традиції? Провести паралелі, або навпаки впевнитись в розбіжностях творчості усіх чотирьох композиторів найкраще допоможе музика.
Виконавці:
Програма:
Модераторка – Поліна Кордовська
Головний партнер події: České centrum Kyjev (Чеський центр Київ)