Контрасти 29. Діалог зі Скориком

Неділя 01.10.2023 / 18:00

150-350

Опис

Пульсує, запускає всі процеси і дає змогу відчувати життя на повну! Ми переконані, що так працює культура. Активізує небайдужих шукати в неосяжній глибині наших традицій і новаторства, нестримно креативити й досліджувати — однак залишаючись правдивим перед собою. Культура рухає світ з шаленою швидкістю, повнокровно тече у розмаїтому сьогоденні та змушує знайомитись з українським якнайскоріше. Саме на візіях українського фокусується сьогодні Львівська національна філармонія.

29-й раз, з 29 вересня по 8 жовтня відбуватиметься Міжнародний фестиваль сучасної музики «Контрасти». Цьогоріч у програмі 14 подій 10-денного маратону, для яких знані колективи Львова, гості з Києва, Польщі й Німеччини приготували справжні твори-перлини, які нечасто лунають навіть на наших сценах. Кожну паузу й звук сьогодні присвячуємо незламним українцям. І віримо, що музика діє цілюще: вона дає сили й далі боронити наші переконання, свободу та майбуття. 

На честь корифея новітньої української музики у 2021 році з’явився Конкурс, що відзначає здобутки видатної школи геніального Скорика і заохочує композиторів писати більше й краще. Вже вдруге Конкурс знайшов своїх переможців — майстерних, амбітних, і по-особливому талановитих. Адже написати твір для сольного інструмента та симфонічного оркестру — неабиякий виклик. Тим паче всі твори написані ексклюзивно для цьогорічного змагання: тож почуємо, яку музику пишуть автори сьогодні? Які теми турбують? Чим поділяться зі слухачами? 

Лауреат ІІІ премії Нікіта Іванченко — родом з міста Маріуполь, яке потерпіло страшних руйнувань в ході російської агресії проти України. У своєму творі він хотів передати погляд на сутність трьох невід’ємних складових такого явища, як війна. Ці концепції лягли у назви окремих частин твору: «Травма», «Безумство», «Смерть». Кожна з них має свої унікальні теми, розміри, темпи, та принципи розкриття музичної ідеї. Використовується багато відкриттів кінця ХХ століття, таких, як мікрополіфонія, що робить музичний пейзаж кожної «картини» унікальним, а наскрізну тему — неприкриту відразу до війни — відчутною.

Лауреатка ІІ премії Рената Сокачик, знаходячись під аурою творчості відомого українського поета Богдана-Ігоря Антонича, втілила його поезію в музиці для контрабаса та оркестру. Тембр цього  сольного інструменту асоціювався у неї з образом самого поета: юного, але надзвичайно мудрого і життєлюбного. Цитати з різних віршів Антонича, які входять до його відомої збірки поезій «Три перстені», визначили програмну основу та структуру композиції, де головний персонаж долає декілька стадій і опиняється у різноманітних емоційних і акустичних станах.

На концерті прозвучить й музика лауреатки ІІ премії минулої едиції Конкурсу Надії Курінної. Твір «Emanatio» вона писала, бувши вагітною, і: «Це було як вибух: відчути всередині себе — еманації Всесвіту, які Він випромінює. Основна тема твору — ніби торнадо скупчень цих енергій, яке одразу накриває з головою. Під час написання музики та своїх медитацій над певними енергіями, образами я повністю занурююсь в них, в той момент це злиття починає вібрувати, захоплює мене повністю й поступово я намагаюся зрозуміти, почути ці звукові злиття і ніби «перекласти» їх музичними знаками, яких інколи й не вистачає».

Врешті, твір лауреата І премії Конкурсу Юрія Пікуша відображає авторську інтерпретацію пульсу сьогодення з його карколомним розбігом в невідомість. Композитор розповів, що під час написання він  «уявив на сцені соліста, оркестр, диригента і спитав себе, яку музику вони могли б зіграти? Що стане результатом їхньої синергії, як поводитиметься обраний матеріал, яка музика найбільш природно витікатиме з можливостей цих інструментів і при цьому резонуватиме з моїм власним світоглядом?».. Для Пікуша музика є вищою формою абстракції, яку ніколи не описати словами сповна. Тому й назва концерту, «Concellastra» — є грою слів, що по суті й означає: «концерт для віолончелі та оркестру».

Отже, провідником у мікрокосм звучань кожного автора стане Академічний симфонічний оркестр Львівської національної філармонії під орудою відомого польського диригента Вінсента Козловського. Солюватимуть незрівнянні Артем Полуденний, Оксана Литвиненко та Назар Стець. Звісно ж, не обійдеться без вшанування патрона Філармонії та Конкурсу — на згадку про видатний внесок Митця пролунає «Урочиста увертюра» Мирослава Скорика.

 

Виконавці:

  • Артем Полуденний, віолончель
  • Оксана Литвиненко, віолончель
  • Назарій Стець, контрабас
  • Академічний симфонічний оркестр Львівської національної філармонії 
  • Вінсент Козловський, диригент (PL)

 

Програма:

  • Мирослав Скорик (1938–2020). Урочиста увертюра (2018)
  • Надія Курінна (1983). «Emanatio» (2021), Друга премія Конкурсу-2021, світова прем’єра
  • Нікіта Іванченко (2004). «Картини війни», концерт для віолончелі з оркестром № 1 (2023), Третя премія Конкурсу, світова прем’єра 
    • «Травма»
    • «Безумство»
    • «Смерть»
  • Рената Сокачик (1990).  «Antonych-fragments», поема для контрабаса та оркестру (2023), Друга премія Конкурсу, світова прем’єра
  • Юрій Пікуш (1998). «Concellastra», концерт для віолончелі та оркестру (2023), Перша премія Конкурсу, світова прем’єра 

 

Модераторка – Поліна Кордовська

 

Поділитись

Партнери