МИРОСЛАВ СКОРИК: TRIBUTE

Концертний зал Людкевича

Середа 13.07.2022 / 18:00

Концертний зал Людкевича

150- 250

Опис

13 липня, на день народження видатного композитора, патрона Львівської національної філармонії, Мирослава Скорика, відбудеться концерт його пам’яті. У 2022 минуло вже два роки, як Маестро відійшов у засвіти. Два найменш виконувані інструментальні концерти українського митця пролунають поряд з творами Моріса Равеля та Клода Дебюссі. Саме ці автори особливо вплинули на творчу манеру Скорика: він вивчав оркестрове письмо, стилістику та колористичність їхньої музики, а також створив оркестрування окремих творів цих композиторів. На завершення події звучатиме триб’ют Майстру — «Adagio пам’яті» Богдани Фроляк.

Концерт відкриє мініатюра «Павана на смерть інфанти». Написана Морісом Равелем, вона відображає не стільки тугу за принцесою (існує ймовірність, що митець надихався відомою картиною Дієго Веласкеса), а, скоріше, почуттям світлої ностальгії за минулим. Композитор задумував темп виконання твору максимально повільним, задля ретельного прослуховування кожного звука, відчуття барвистості музичної тканини. Відтак, хоч це і викликає здивування, Равель заповідав нащадкам: «Назва не має нічого спільного з твором. Мені просто сподобалось, як звучать разом ці всі слова»

Такою ж легкістю сприйняття та прямим зверненням до слухача позначена й музика Мирослава Скорика. Концерт для фортепіано з оркестром №2 розпочинається речитативом й ним закінчується, ніби промовляючи з глибини індивідуального вислову. Зміст цієї музики не доводиться «додумувати»: завдяки сплетінню фольклорних інтонацій у художній, творчий акт, вона майстерно викликає у свідомості слухача образи й асоціації, близькі кожному українцю. 

Творчість же Клода Дебюссі, представлена у концерті циклом «Маленька сюїта», багато в чому спиралась на інспірацію від віршів Поля Верлена. Міріади швидкоплинних, яскравих деталей опису у стилістиці поезії французького символіста перегукується із музичними відкриттями модерніста Дебюссі, переважаючи значення структури твору. 

Перші дві частини «Маленької сюїти» Дебюссі, написаної 1889 року, мали вплив віршів Верлена зі збірки «Fêtes galantes» («Вишукані свята», 1869), що оповідають про епоху аристократів XVIII століття. У них зображений світ, як із химерних картин Фраґонара та Ватто, а персонажі переймають добре відомі ролі з commedia dell’arte.

«En bateau» («На човні») сповіщає про сутінки над темним озером, настрій безтурботності й млості. Попри м’який романтичний характер, музика залишає враження сумної нездійсненності бажань. 

П’єса «Cortège» («Кортеж») Верлена у Дебюссі блискуче передає показну грайливість тексту Верлена через сюжет, у якому поштива дама та її супровідники — мавпа в лівреї та паж —  усамітнюються. Третій та четвертий номери циклу, «Менует» та «Балет», залишаються в рамках святкового настрою, втім, з ностальгійною нотою. Оригінально твір був написаний для фортепіанного дуету. 

Перу Мирослава Скорика належать 10 скрипкових концертів, створених за часовий проміжок у пів сторіччя. Один з найменш знаних, Скрипковий концерт №2 сповнений контрастів: поєднує буремність та просвітленість, відчайдушність і меланхолію. Солісткою, яка втілить такі різні настрої, буде скрипалька Лідія Футорська.

Насамкінець, зв’язок пам’яті сьогодення з минулим виникне у події завдяки «Adagio пам’яті Мирослава Скорика» Богдани Фроляк. Вперше твір був виконаний на Відкритті Міжнародного фестивалю «Контрасти» у 2021 році. Він віддає данину Учня Вчителеві та відкриває нові горизонти значення постаті Мирослава Скорика для української культури.

 

Виконавці:
  • Оксана Рапіта, фортепіано
  • Лідія Футорська, скрипка
  • Академічний симфонічний оркестр Львівської національної філармонії
  • Володимир Сивохіп, дириґент

 

Програма:
  • Моріс Равель (1875–1937). «Павана на смерть інфанти» (1899)
  • Мирослав Скорик (1938–2020). Концерт № 2 для фортепіано з оркестром (1982)
  • Клод Дебюссі (1862–1918). «Маленька сюїта» (1889)
    • На човні
    • Кортеж
    • Менует
    • Балет
  • Мирослав Скорик. Концерт № 2 для скрипки з оркестром (1990)
  • Богдана Фроляк (1968). «Adagio пам’яті Мирослава Скорика» (2021)

 

Трансляцію забезпечують:

Камера: Андрій Зелений
Режисер ефіру: Микола Хшановський
Звукорежисер трансляції: Мар’ян Лесюк
Продюсер: Богдан Сегін

 

***

Шановні слухачі! Під час відвідування подій у Львівській національній філармонії зверніть увагу на заходи безпеки.

У випадку повітряної тривоги концерт буде перервано, а усім гостям запропоновано пройти в укриття. У зв’язку з цим кількість місць обмежена.

Також просимо мати із собою документ, що посвідчує особу. Нагадуємо про дотримання протиепідемічних заходів, спрямованих запобіганню поширення COVID-19.

Будемо раді бачити усіх у Львівській національній філармонії!

 

***

“Україна–2022. Музи не мовчать” — це серія концертів в онлайн-форматі від Львівської національної філармонії, що створена для підтримки українських музикантів під час російської воєнної агресії. Концерти є платформою для єднання українського музичного середовища, оскільки багато виконавців та виконавиць концертних програм в рамках серії стали вимушеними переселенцями і знайшли прихисток у Львові.

Ми надаємо безплатну можливість для всього світу переглядати концерти на офіційному YouTube-каналі Львівської філармонії. Водночас пропонуємо нашим слухачам з-за кордону надавати благодійну фінансову допомогу українським музикантам, які залишилися в Україні.

 

Банківські реквізити для благодійної допомоги в українських гривнях.

 

 

 

 

* У візуалізації використано портрет Мирослава Скорика у виконанні Миколи Струса

Поділитись