“Томас де Гартман. Забутий майстер”. Нові релізи симфонічної музики композитора

18.01.2023
Опис

У рамках проєкту “Томас де Гартман. Забутий майстер”. Разом з Академічним симфонічним оркестром Львівської національної філармонії, диригентом – Теодором Кухарем та незалежним британським лейблом класичної музики “Tocatta Classic” та лейблом “Nimbus Alliance” у 2021 році були записані три диски музики Томаса де Гартмана.

 

Релізи викликали нову хвилю зацікавлення до забутого композитора, а також новий погляд на постать Томаса де Гартмана – вперше його було висвітлено як українського композитора.

 

Перший альбом “Томас де Гартман” побачив світ у 2022 році, в нього увійшли наступні твори:

Колядки: Українські різдвяні пісні для оркестру Тв. 60

Симфонія-поема № 4, Тв. 90 

“Андалузький концерт”,  Тв. 81

“Свято в Україні”,  Тв. 62

 

Запис виконано Академічним симфонічним оркестром Львівської національної філармонії, солістка – Бюлент Евчіл (флейта, Concierto Andaluz), диригент – Теодор Кухар

 

Відкриває альбом сюїта Колядки: Noëls Ukrainiens, Op. 60 – збірка з дев’яти коротких оркестрових п’єс, які композитор описав, як « чарівні ремінісценції минулих часів», вшановуючи традицію співати колядки на Святвечір – те, чого українців намагалася позбавити радянська влада. 

 

Андалузький концерт, тв. 81. написаний у 1949 році для Жана-П’єра Рампаля, для флейти соло, струнних і перкусії, Особливо відчутним в концерті є вплив постійних переїздів композитора, зокрема відчутний яскравий іспанський колорит. 

 

Сюїта для великого оркестру тв. 62 «Свято в Україні» написана композитором на основі однойменного одноактного балету, який збережений у двох варіантах: один для фортепіано соло. інший – для оркестру. Втілюючи свою композицію в історичному, політичному та культурному контексті доби XVII століття, де Гартман зазначав, що «мистецтво тоді культивувалося переважно у великих маєтках поміщиків. Деякі з них брали на себе роль мецената і могли дозволити собі розкіш утримувати цілі оркестри та трупи акторів, співаків та танцюристів. Найбільш обдарованих серед них вони надсилали на навчання для їх професійного розвитку».

Одинадцять частин сюїти мають як традиційні для жанру частини (увертюра, алеманда, куранта, гавот), так і програмні, такі як бойові чи урочисті фан-фари, або «Заклинання і танець  шамана», а також історично характерні жанри – ноктюрн, французький бальний танець матредур та іспанський танець канаріо.

 

Останній твір на цьому диску, Симфонія-поема 1955 року, зрештою міг би стати початковою частиною Четвертої симфонії де Гартмана. Віддана дружина композитора – Ольга де Гартман вважала музику Симфонії-поеми настільки важливою, що перші чотири ноти твору виписала на надгробку свого чоловіка.

 

Реліз доступний на компакт-диску або для завантаження (mp3/FLAC/HD WAV) із 25-сторінковим буклетом містить обширні довідкові відомості про композитора та виконавців (також можна завантажити як окремий pdf-файл). 

 

Другий диск оркестрової музики Томаса де Гартмана має в собі три симфонічні твори:

Концерт для фортепіано з оркестром, Тв. 61 

Симфонія-поема № 3, Тв. 85 

Скерцо-фантастика, Тв. 25

 

Соліст – експерт з музики Томаса де Гартмана Елан Сікрофф. 

Концерт для фортепіано з оркестром, Тв. 61 (1939) є блискучим зразком фортепіанного концерту ХХ століття та посідає чільне місце поряд з концертами Бенджаміна Бріттена, Альберто Хінастери, Самюела Барбера, Сергія Борткевича, Пауля Хіндеміта. Особливої барви концерту додає звернення композитором до слов’янського фольклору. 

 

Другий диск продовжує знайомити з симфонічною музикою несправедливо забутого композитора, музика якого увібрала в себе кращі тенденції ХХ століття. 

 

Диск також є доступним  для завантаження (mp3/FLAC/HD WAV), а також на популярних стрімінгових платформах.

 

Останній, третій диск симфонічної музики Томаса де Гартмана записаний Академічним симфонічним оркестром Львівської національної філармонії та диригентом Теодором Кухарем був представлений публіці восени 2022 року. Реліз вкотре нагадав, що навіть в час, коли всі сили спрямовані на захист країни, українці також захищають і свою культуру та знайомлять із нею світ.

 

До Третього диску увійшли: 

Фантазія-концерт для контрабаса з оркестром, Тв. 65 (1942/44) та Симфонія-поема № 1, Тв. 50 (1934)

Соліст – Леон Бош (контрабас). 

Написана у час Другої світової війни Фантазія-концерт для контрабаса з оркестром зафіксувала собі буремність та бентегу перелому ХХ століття, а також світло надії та сподівання на майбутній мир. Перша частина твору є доказом того, що часом в найтемніші дні з’являється найсвітліша музика. 

 

Другий твір диску –  Симфонія-поема № 1, Тв. 50

 

«Ця симфонія – суто музичний твір, вона немає абсолютної теми. Тим не менше, в основі роботи відчувається головна ідея: Людство, зачароване машинами, без віри і без надії. Лише спогад про минуле повертає людину до вищого життя, краси, молодості (Скерцо, 2 частина), рідної країни (Анданте, 3 частина). У Фіналі його шалено кружляючий танець занурює в хаос, у відчай, у знищення механізованого Людства. Але повторюся: ця симфонія належить до чисто музичного виміру і не вимагає пояснень.

Кожна людина відчуває цю композицію відповідно до того, якою вона є сама. Його мета – лише спровокувати до роздумів про життя тих, хто його слухає».

Цей коментар про його першу симфонію з есе де Гартмана «Про анархію в музиці» 1912 року.

 

Диск записаний незалежним лейблом “Tocatta Classic”  та є доступним на компакт-диску або для завантаження.

 

Більше про композитора за посиланням

 

Поділитись


Популярне

11.08.2021 Концерти

Музика в старому Львові: програма фестивалю

Вже за кілька днів у Львові розпочнеться VIII Міжнародний фестиваль "Музика в старому Львові", який...
27.03.2020 Медіа

Архівні відеозаписи виконань колективів і музикантів Львівської філармонії. Частина 2

Продовжуємо знайомити із архівними відеозаписами проєктів за участі колекти...