Оркестр Академія на Контрастах

Проект співфінансується в рамках реалізації опіки Сенату Республіки Польща над поляками за кордоном

07.10.2018 / 18:00

Концертний зал ім. С. Людкевича

70-90-110-130

Абонементи діють

Опис

На завершення вікенду в рамках “Контрастів” прозвучать твори польських та українських композиторів ХХ століття. На сцені Львівської філармонії зустрінуться польські солісти Йоанна Доманська (фортепіано), Роман Відашек (кларнет), Тадеуш Томашевський (валторна) з Львівським камерним оркестром “Академія (худ. Керівник — Мирослав Скорик, керівник і концертмейстер — Артур Микитка). За дириґентським пультом 7 жовтня буде Ігор Пилатюк. 55 років тому Генрик Міколай Ґурецький (1933-2010) завершив Три п’єси в давньому стилі — твір напрочуд мелодійний для затятого аванґардиста, яким на той час вважав себе композитор. Ця партитура — відповідь на необережний закид директора Польського музичного Видавництва Тадеуша Очлевського про відсутність навіть натяку на мелодію в творах Ґурецькього. Так з’явився цей міні цикл, в яком два жвавих танці відтіняють зворушливу меланхолійну повільну частину. Як зізнався згодом автор, робота над П’єсами стала “вікном в ренесанс, антидотом від авангарду”.

Також звучатимуть Дві нічні серенади для струнних Валентина Сильвестрова (1937). В другій половині ХХ ст. Багато композиторів-авангардистів інтуїтивно виходять за межі авангарду. Після максимально інтелектуального на надемоційного періоду настає певний злам: повернення до мелодії, спрощення гармонії, занурення у світ тонких почуттів. “Вечірня серенада” та “Миттєвості серенада” це як одкровення, спроба постати перед слухачем справжнім собою після того, як весь гнів на обурення вже висловлено у творах раннього періоду.

Австрійський композитор Антон Брукнер (1824-1896) до визнання та слави йшов дуже довго. Дуже талановитий, але надзвичайно вимогливий до себе композитор над кожним твором працював дуже довго. Сучасникам були незрозумілими розмах його партитур та надмірна (на їх погляд) плавність розгортання музичної тканини. Проте згодом художня досконалість та краса творів знайшла своє визнання. Струнний квінтет — єдиний опус в галузі камерної музики. Знамените “Адажіо” зі струнного квінтету Фа мажор продовжить програму концерту.

Як Ви зауважили з програм попередніх днів першого вік енду, на “Контрастах” 2018 звучатиме багато музики Мирослава Скорика. Цього разу це буде Диптих для струнних. Цей твір композитор написав під час перебування в США на замовлення Ірени Стецюри в 1993 р. А вже через рік Струнний квартет ім. М.Леонтовича виступив з цим твором на фестивалі Music Mountain. Відголоски неокласицизму, українського фольклору та культури Нового Світу — все почує уважний слухач у творі Скорика.

Єдиний власне концертний твір – Тріо концерт для кларнета, валторни, фортепіано та струнного оркестру знову поверне нас у русло музики Польщі. Його автор — син Генрика Ґурецького, знаний сучасний композитор. Зараз живе і працює в США. Основу його творчості становлять інструментальні твори різних жанрів. Задум поєднати в одному концерті творчість батька і сина – дуже вдалий, хоч і може викликати підсвідоме бажання порівнювати стиль обох митців. Чудово, що на львівській естраді вперше ця музика звучатиме у виконанні польських віртуозів. Йоанну Доманську прихильники польської культури пам’ятають з минулорічного фестивалю “Осінь з музикою Кароля Шимановського” . Окрім педагогічної роботи в Музичній академії ім. Шимановського (Катовіце) Доманська виконує обов’язки голови Музичного Товариства ім. К.Шимановського в м. Закопане. Тадеуша Томашевського та Романа Видашека у Львові знають як учасників Краківського квінтету духових інструментів.

На завершення вікенду слухачі почують твір польського композитора Войцеха Кіляра. Його знають навіть ті, хто вважає себе далеким від академічної музики, адже як кіно-композитор Кіляр співпрацював з Кшиштофом Зануссі, Романом Полянські. Ну хто ж не бачив стрічки “Піаніст”? Композитор народився у Львові, а його дитинство минуло на вулиці С.Бандери (тоді Леона Сапєги). На офіційному сайті можна ознайомитися з двома списками творів композитора: кіномузики та значно коротшого переліку академічних творів. “Орава” належить до другого. Написана у 1986 році ця композиція належить до циклу так званих “татранських” партитур. Як зізнався композитор пізніше: “Орава — єдиний твір, в якому я не змінив ані ноти, хоч багато разів збирався. Це єдина партитура, в який я нарешті досяг мети: став найкращим Кіляром”.

У програмі:

Генрик Міколай Ґурецький (Польща / 1933-2010). Три п’єси в давньому стилі (1963)
Валентин Сильвестров (Україна / *1937). Дві нічні серенади для струнних: Вечірня серенада, Миттєвості серенада (2002)
Антон Брукнер (Австрія / 1824-1896). Адажіо зі струнного квінтету Фа мажор, тв.102 (1879)
Мирослав Скорик (Україна / *1938). Диптих для струнних: Lamento, Perpetuum mobile (1993)
Міколай Ґурецький (Польща / *1971). Тріо концерт для кларнета, валторни, фортепіано і струнного оркестру (2015)
Войцех Кіляр (Польща / 1932-2013). Орава для струнного оркестру (1986)

 

Поділитись

Партнери