Концертний зал Людкевича
190–290
Виконавці:
Програма:
Модераторка – Марія Левкович
«Nullum est jam dictum, quod поп sit dictum prius»
(«Немає нічого сказаного, що не було б сказано раніше»)
Публій Теренцій
Не одне покоління сучасних українських музикантів зростало на «Контрастах». До стін філармонії їх притягувало бунтівне бажання нової, не чутої раніше музики, ейфорія живого спілкування з однодумцями. Однак якою була перша едиція «Контрастів»? Чиїми іменами було вимовлене слово «початок»? Відкриття «Контрастів-30» прокладе символічний міст від першого фестивалю: як і в 1995 році, 27 вересня 2024 звучатимуть Валентин Сильвестров, Мирослав Скорик, Євген Станкович, Олександр Козаренко та Ігор Щербаков. Дещо пізніше, в 1996 до них приєднався і львівський композитор Юрій Ланюк, «Музику для Решершу» якого тоді виконав Львівський камерно-симфонічний оркестр.
На цей раз твори нових українських класиків виконуватиме Академічний камерний оркестр «Віртуози Львова», який є фактично ровесником фестивалю, тож не вперше їхні ювілейні події проходять разом. Так, 15 років тому на «Контрастах» оркестр представив один зі своїх найпопулярніших СD «Музика Львова», а першим українським виконанням «Реквієму» для хору з оркестром Карла Дженкінса запамʼятався виступ оркестру на ХХ фестивалі.
Третє десятиліття «Контрастів» оркестр під керівництвом Володимира Сивохіпа відкриє двома серенадами ще одного іменинника, бо традиційно наприкінці вересня свій день народження святкує всесвітньовідомий українець — Валентин Сильвестров. Ретроспектива для Сильвестрова є тим основоположним поняттям, вишуканим полотном, що вирізняє його роботу з-поміж інших авторів, адже Сильвестров вміє чути час, знає як багато важить памʼять, тож попри помітну легкість і прозорість, музикою він дарує слухачам важливе відчуття опори.
Як і Валентин Сильвестров, Олександр Козаренко добре розумів, що часом для того, аби створити цілковито нове, потрібно краще приглянутися до вже написаного — так на створення «Konzertstuck» для струнних, флейти і фортепіано композитора надихнуло використання німецької мови в назві, адже вона краще передає дух бахівського бароко, яке переосмислював Козаренко. Вперше на «Контрастах» «Konzertstuck» прозвучав у 2011 році у виконанні Хмельницького камерного оркестру.
«Dictum», або ж «Сказане», таку назву отримала камерна Симфонія № 10 Євгена Станковича, що її повʼязують з відомим висловом Публія Теренція, який став епіграфом концерту. Духом вічного Слова та істин, закарбованих часом у людських душах, пройнятий семантичний світ і Камерної симфонії Юрія Ланюка, зміст якої закладений в рядках Євангелія від Йоана: «У ньому (Слові) було життя, І життя було світло людей…». Сакральні слова звучатимуть і у «Псалмі та Молитві» Мирослава Скорика та «Покаянному стиху» для скрипки та струнних Ігоря Щербакова. Тож, символічно, перша подія стане також тонкою музичною молитвою за усіх, кого ми більше не побачимо у концертних залах чи на сценах, за тих, хто спільно творив фестиваль і хто захищав його можливість відбуватись.
Марія Левкович