З 27 вересня по 6 жовтня у стінах Львівської національної філармонії проходив найстаріший фестиваль сучасної музики, що відсвяткував тридцятилітній ювілей.
Цьогоріч його темою став “Ретроспектр”. Не одне покоління сучасних українських музикантів зростало на «Контрастах». До стін філармонії їх притягувало бунтівне бажання нової, не чутої раніше музики, ейфорія живого спілкування з однодумцями.
1 жовтня пройшла подія від постійних учасників фестивалю «Контрасти», Оксани Рапіти та Мирослава Драгана. Діалог з часом розпочали контрастні «Діахронії» Марʼяна Кузана та Варіації для двох фортепіано Анджея Нікодемовіча, продовжили подію екстравагантна Антисоната «Розмова з часом» Володимира Рунчака та меланхолійна пʼєса «І дзвону дивного звучання, і тріпотіння листя на вітру…» Геннадія Ляшенка.
Премʼєрою вечора став «Landscape For Two», а поєднанням танцю та смаку дивувала нова версія «Ru-um-bambar» Богдана Сегіна. У другому ж відділі концерту прозвучала славетна Соната для двох фортепіано та ударних Бейли Бартока, для виконання якої до піаністів приєдналися Андрій Гетьман та Дмитро Олійник (ударні).
Вишукане звучання фортепіано та струнних огорнуло філармонію у вечір першої середи жовтня, адже нову програму представили Струнний квартет «Фенікс» та піаністка Віоліна Петриченко. Спираючись на традиції «Контрастів», музиканти обрали два чи не наймасштабніші українські квінтети.
Два погляди на канонічний камерний жанр. Кожен зі своєю історією: твір Барвінського написаний у ГУЛАГу, Лятошинського — в евакуації. Кожен з них не мав з’явитись на світ, але забезпечив українській музиці розвиток на наступні щонайменш 80 років. Програма об’єднує представників із заходу та центру країни, які, опинившись на чужині, жили та творили для батьківщини.
Поєднання тембрів труби, арфи, фортепіано і струнних, завершена цьогоріч премʼєра, твір-реакція німецького композитора на події в Україні – все це в один вечір виконали музиканти Львівського камерного оркестру «Академії».
Розпочали вечір написані у 2022 під впливом рішучості українських молодих музикантів «Українські варіації» для струнного оркестру німецького композитора Маркуса Гьорінга та Триптих для струнного оркестру «Філософія танцю» українця Юрія Решетара. Мелодійність української пісні тембрами струнних звучала і у творі «Тиха пісня» Богдани Фроляк. А екстравагантним міксом джазу, класики та навіть веснянок дивував твір патрона філармонії Мирослава Скорика.
Не оминула програма «Академії» і світових премʼєр — правиконання отримала і «Елегія» з циклу «Камерна музика для фортепіано і струнних» композиторки, що вже давно співпрацює з оркестром — Ольги Криволап.
У творчі таємниці одного з найславетніших класиків Галичини занурили солістки концерту – скрипалька Наталія Гордєєва та піаністка Віоліна Петриченко.
Виконавиці неодноразово ставали першовідкривачками української музики для європейської публіки. На цей раз нова програма від солісток прозвучала у Львові й була присвяченою 145-літтю від дня народження патрона концертного залу філармонії — Станіслава Людкевича.
В програмі дуету: нещодавно видані в Копенгагені Варіації на народну тему для скрипки з супроводом фортепіано, сповнені відлуннями народних тем Соната для скрипки з супроводом фортепіано й «Valse Lente», композиторське переосмислення забутого народного танцю — чабарашки, Ноктюрн написаний після прочитання листа загадкової О.Ю та ще багато відкриттів.
Цей проєкт є мультимедійним концертним виступом, що натхненний загадковими кодами та зображеннями, знайденими у т.зв. Рукописі Войнича. Це середньовічний манускрипт, що був створений у XV столітті в Італії із використанням незрозумілої криптографічної системи.
Експериментальний ансамбль прагне привернути увагу до Рукопису Войнича насамперед не як до джерела незрозумілої й частково втраченої інформації, а як до унікального витвору мистецтва, що прекрасний сам по собі та надихає на численні інтерпретації. У програмі прозвучали оригінальні композиції Остапа Мануляка та Норберта Роденкірхена, обрамлені експериментальними імпровізаціями та мелодичними фрагментами італійських композиторів пізнього Середньовіччя.
19:00. Дух, віддих, дихання і подих
Концепція проєкту «Дух, віддих, дихання і подих» інспірована роллю дихання при грі на флейті і значенням усвідомленого підходу в цьому процесі: Наталія Кожушко-Максимів часто міркує, що «насправді моїм інструментом є саме дихання, а флейта слугує його своєрідним провідником до слухачів».
Солістка є учасницею ансамблю нової музики «Ensemble Nostri Temporis», дуету «etc. duo» (разом із піаністкою Роксоланою Кіт), а також артисткою оркестрів Львівської національної філармонії та Львівської національної опери. Важливою віхою концертної діяльності флейтистки є пропагування музики ХХ–ХХІ століть.
Польська піаністка Емілія Кароліна Сітаж цьогоріч підготувала для слухачів знаменитий куртаґівський цикл “Ігри”. Його альбом VII — це збірка мініатюр, які є перлинами фортепіанної музики. Деякі з них містять особисті, інтимні повідомлення — присвячені композиторам і друзям Куртаґа, інші навіть є формою подарунків на день народження. Сам композитор у вступі розповідає, що на створення циклу його надихнула спонтанна гра дітей на фортепіано. Він дозволяє досліджувати звуки і тишу абсолютно незвичним способом, нерідко — насолоджуватися лише кількома нотами чи акордами.
PrePPiano — це оригінальні концерти, повністю імпровізовані на препарованому фортепіано з використанням розширених технік. Відправною точкою для імпровізації цього разу стали обрані мініатюри Дьордя Куртаґа.
Неділя 06.10.2024 / 18:00. Контрасти 30. Закриття Фестивалю
На завершення фестивалю Академічний камерний оркестр «Віртуози Львова» вийшов на сцену під керівництвом ще одного незмінного учасника «Контрастів» — диригента Вінсента Козловського (Польща). У програмі твори польського та українських композиторів, серед них світова прем’єра!
Програмою вечора стали твори для камерного оркестру українських та польських композиторів: Збіґнєва Буярського, Юрія Пікуша, Олега Безбородька, Любави Сидоренко та Євгена Станковича.
Сходинка до оркестру
Мета – виховання майбутньої аудиторії і молодих фахівців: директор-...
Пʼять спогадів про «Віртуозів Львова» на Збручі
30 років тому, у вересні-1994, свої перші репетиції розпочав Академ...
Благодійна виставка «Моє серце з тобою»
Вона поклала початок оновленому